Rancangan Pelajaran Harian
Bahasa Malaysia
(Pendidikan Khas)
Nama
Guru : Suriani
binti Atan.
Kelas
: Sinaran
2
Matapelajaran : Bahasa Malaysia.
Tarikh : 28 Mac 2012.
Masa : 10.35 pagi – 11.05 pagi (30 minit)
Topik : Membina dan menbaca dua sukukata.
Sub-Topik : Alatan Dapur.
Bilangan
Murid : 5 orang.
Pengetahuan
Sedia Ada : - Murid sudah
mengenal huruf a-z.
- Murid boleh menyebut
sukukata kv + kvk
- Murid telah mengenal
hamper semua peralatan dapur.
Hasil
Pembelajaran : Di akhir pelajaran murid-murid boleh
:
i.
mengenal
dan menyebut alatan dapur tanpa bimbingan guru.
ii.
mengeja
semula nama alatan dapur dengan betul secara lisan dan tulisan.
Banhan
Bantu Mengajar : Komputer riba, bendan maujud (alatan dapur),
Kad
sukukata, lembaran kerja dan kad gambar
(alatan
dapur).
Pengabungjalinan
: Kemahiran Hidup dan Pendidikan Seni.
Nilai-Nilai
Murni : Bekerjasama, Fokus, Mematuhi Arahan,
Bersungguh-
Sungguh.
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
-
Persediaan Murid.
-
Tayangan Video
|
-
Guru meminta murid bersedia untuk pelajaran pada hari ini.
-
Tayangan video –situasi di dapur.
-
Guru bersoal-jawab dengan murid tentang tayangan video itu.
·
|
BBM
:
Komputer
Riba.
Nilai
: Fokus
|
Perkembangan.
Langkah 1.
( 5 minit)
|
Memperkenalkan
alatan dapur kepada murid.
i.
Garpu.
ii.
Pisau.
iii.
Sudu
iv.
Cawan
v.
Gelas.
|
-
Guru memperkenalkan alatan dapur
kepada murid-murid.
- Guru meminta murid menyebut setiap alatan
dengan sebutan yang betul.
- Guru turut menyoal kefahaman murid tentang
kegunaan alatan tersebut secara ringkas.
|
Gambar
ditampal di papan putih.
Nilai
: Fokus
|
Langkah 2
(10 minit)
|
-
Guru memperkenalkan suku kata bagi setiap
gambar kepada murid.
-
Guru menjalankan aktiviti mengeja sukukata dan membaca setiap perkataan bagi
setiap gambar alatan dapur tersebut.
|
-Guru
menunjukkan kad gambar alatan dapur kepada murid dan tampal di papan putih.
Murid menyebut nama gambar.
-
Guru menampal sukukata-sukukata tersebut setiap satu sambil dieja oleh murid.
-
Guru meminta murid seorang demi seorang tampil ke hadapan kelas untuk untuk
mengeja dan menyebut perkataan tersebut.
-
Murid- murid secara beramai-ramai membaca perkataan tersebut.
-Ulang
aktiviti tersebut bagi murid yang belum menguasai sepenuhnya.
-
|
Bimbingan
guru perlu bagi murid yang belum menguasai sepenuhnya.
BBM
: Kad sukukata, Kad gambar
Nilai
: Keyakinan diri dan kerjasama.
Terapi
: Pertuturan
|
Langkah 3
( 8 minit)
|
Latihan
Pengukuhan.
|
-Guru
memberi latihan melalui lembaran kerja sebagai pengukuhan.
i.
Mengecop gambar dan labelkan.
ii.
Lengkapkan sukukata.
iii.
Kerjarumah – cari benda tersembunyi.
|
BBM
:
Lembaran
Kerja.
Nilai
: Mematuhi arahan.
|
Penutup
( 2 minit)
|
Membuat
Rumusan.
|
Guru
membuat rumusan tentang tajuk pembelajaran pada hari ini.
Nyanyian
:
Ini
pisau, ini pisau,
Untuk
apa, untuk apa?
Untuk
memotong (2x)
Di
dapur (2x)
Ini
cawan, Ini cawan,
Untuk
apa, untuk apa?
Untuk
minum air (2x)
Di
dapur (2x)
|
Terapi:
Muzik.
Nilai
:
Fokus,
Bersungguh-sungguh
|
No comments:
Post a Comment